woensdag 11 maart 2015


Bron foto: Tumblr

Als ik om me heen kijk zie ik aardig wat mensen in de trein zitten. Ik probeer een schatting te maken van het aantal personen dat om me heen zit. Hmm, ongeveer twintig mensen denk ik. Een paar vriendinnen en een stelletje zijn druk in gesprek, maar voor de rest is het verbazend stil in de trein. De grootste gedeelte van de reizigers heeft een koptelefoon op of leest de krant, waar ik overigens vrolijk aan meedoe. Waarom zijn we de gezellige, spontane praatjes eigenlijk afgeleerd?

''In de jaren '60 hebben we de etiquetteregels over hoe je een gesprek hoort te voeren overboord gegooid, maar daarmee zijn we de kunst van het converseren ook verleerd. '' zegt Marjolijn van Burik, coach en auteur van 'een praatje maken'. Als ik om me heen kijk, moet ik haar ook gelijk geven. Als ik alleen in de trein ga zitten, ga ik nou niet bepaald gelijk een praatje met iemand aanknopen, maar zet meestal muziek op. Maar hoe gezellig zou het eigenlijk zijn als we het omgekeerde eens zouden doen, dan wordt het een gezellige boel in de trein!

Bron fotos: Tumblr

'Van ontmoetingen met anderen zouden we altijd iets op kunnen steken, als we op zijn minst maar een paar woorden met elkaar zouden wisselen.' stelt de Franse psycholoog Isabelle Filliozat. -Ik begin weer over de trein- Ik zat een keer met een vriendin in de trein en toen kwam er een geheel onbekende jongen bij ons zitten, die gelijk met directe vragen over het geloof begon, wat me wel aan het denken had gezegd. Dus die treinreis is me langer bijgebleven dan de gemiddelde reis met mijn favoriete muziek.

Allemaal leuk die anekdotes en gegevens waarom het leuk is een gesprekje te voeren met onbekenden,  maar hoe pak je dat nou eigenlijk aan? Volg hier het recept van Marjolijn Burik in vijf stappen.




6 opmerkingen:

  1. Fijn artikel! Ik vind het heel leuk om contact te hebben met andere mensen maar het beginnen van een gesprek ben ik inderdaad ook niet meer helemaal gewend.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het zou erg gezellig zijn, maar ik ben te verlegen om zelf een gesprek te beginnen ...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk om te lezen! Als ik zin heb om een praatje te maken doe ik dat eigenlijk altijd wel, vind het niet zo hele lastig :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jammer eigenlijk dat niemand zomaar meer een praatje aangaat! Ik word wel eens aangesproken, ooit een keer in de bus de hele weg gekletst tegen een man die maar onzin aan het praten was, hij was namelijk dronken. Maar het was wel heel grappig haha! De buschauffeur kon er ook om lachen

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind het soms best wel spannend om met een vreemd iemand een gesprek te beginnen, leuk artikel zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heel leuk artikel! Het is ook leuk als iemand met je begint te praten alleen is het eng om een gesprek te beginnen.

    BeantwoordenVerwijderen

Dankjewel voor je reactie!