maandag 21 april 2014

Vrolijke lentetaart!


Als ik ergens wel dol op ben, is het taart. Ik vind 'standaardtaarten' zoals appeltaart erg lekker, maar ik ben meestal ook benieuwd naar speciale taarten, zoals deze taart.
Toen ik dit baksel proefde dat mijn moeder heeft gemaakt, moest ik het recept met jullie delen!

Bereidingstijd: ca. 40 min.
Baktijd: ca, 25 min.
Afkoeltijd: ca. 7 uur.
Per stuk: ca. 360 kcal, 13 g eiwit, 14 g vet, 43 g koolhydraten.


Nodig: 
3 eieren
Zout
275-325 g suiker
125 g bloem
2 tl bakpoeder
250 g frambozenjam
10 blaadjes gelatine
550 ml slagroom
1 kg magere kwark
2 onbespoten citroenen
4 el amandelschaafsel
ca. 100 gr schuimpjes
poedersuiker
bakpapier

Aan de slag:

1.Beleg een springvorm (26 cm) met bakpapier. Splits de eieren. Klop de eiwitten stijf met 3 el koud water en een snufje zout. Strooi er ondertussen 75 g suiker en 1 zakje vanillesuiker bij. Spatel de eidooiers er een voor een voorzichtig doorheen. Zeef de bloem en het bakpoeder over het deeg en spatel ze er voorzichtig doorheen. Strijk het deeg in de springvorm. Bak de bodem ca. 25 minuten in een voorverwarmde oven. (elek. 175 graden Celsius, hetelucht 150 graden Celsius, gas stand 2)

2. Wrijf de jam door een zeef. Snijd de bodem horizontaal in twee├źn en zorg ervoor dat de onderste bodem iets dikker is dan de bovenste. Sluit de springvorm om de onderste taartbodem. Strijk de jam erover.

3. Rasp de schil van de citroenen en pers het vruchtvlees uit. Leg de gelatineblaadjes in koud water. Klop 250 ml slagroom stijf. Roer de kwark, 200-250 gr suiker,1 zakje vanillesuiker en de citroenschil door elkaar. Druk de gelatineblaadjes uit en laat ze op een laag vuur smelten. Roer 8 el citroensap (80 ml) door de gelatine en voeg het mengsel toe aan het kwarkmassa. Spatel de slagroom stijfgeslagen erdoorheen. Strijk het mengsel op de onderste taartbodem en dek het af met de bovenste taartbodem. Zet de taart ca. 6 uur koud weg.

4. Rooster het amandelschaafsel zonder vet. Verbrokkel de schuimpjes. Klop 300 ml slagroom stijf en voeg er 2 zakjes vanillesuiker aan toe. Strijk de slagroom over de taart en verdeel de schuimpjes en de amandelen erover. Bestuif de taart voor het serveren met poedersuiker.

Het is een heerlijke taart! Als je van citroen houdt, is het helemaal een aanrader, omdat je de citroen goed proeft.



8 opmerkingen:

  1. Wat een leuk recept even opgeslagen :)! Haha

    Ik volg je via bloglovin' :)
    Nog een fijne pasen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit ziet er zo vrolijk en lekker uit! :D

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh het ziet er ontzettend vrolijk, feestelijk en al die andere leuke bijpassende woorden uit! Vooral het heerlijke amandelschaafsel en schuimpjes en wat komt er veel tussen de twee taartdelen te zitten! Hij vulde vast enorm goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lijkt me echt super lekker als ik naar de foto kijk!

    BeantwoordenVerwijderen

Dankjewel voor je reactie!