donderdag 20 februari 2014

Sharing is Caring#2


Marije, oftewel de Verdubbeldame, heeft een blog die vol staat met goede daden die goed zijn voor het milieu of die een ander blij maken. En die daden zijn zo leuk dat ze in de krant kwam te staan, wat mij nieuwsgierig maakte. Ik mocht haar interviewen en hopelijk inspireert ze jullie met haar ideeën en daden!


Waarom en hoe ben je erop gekomen om te gaan verdubbelen?
In 2012 ontdekte ik het bloggen (http://roerend-goed.blogspot.nl/). In 2013 wilde ik het graag wat grootser en structureler aanpakken. Ik wilde iets gaan doen waarbij ik met andere mensen in contact zou komen, door wie ik me zou kunnen laten inspireren. Ik verzon allerlei mogelijke blogprojecten, en werd uiteindelijk het meest enthousiast van het idee van 'verdubbelen', de goede daden van andere mensen in het zonnetje zetten door ze zelf te herhalen, en daarover te bloggen. Het kwartje viel op een bijzondere manier: ik las een oproepje van een koekjesfabriek dat mensen daar hun wereldverbeterende belofte konden melden, en dat de fabriek in ruil daarvoor een financiële investering zou doen in een goed doel. Ze gaven het voorbeeld dat als 200 mensen zouden beloven een dakloze te trakteren op koffie, het bedrijf een amateurvoetbalteam in het nieuw zou steken. Ik dacht toen: dat is gaaf, zoiets wil ik ook doen! Maar dan niet in geld, want dat heb ik niet. Wat ik echter wel heb is tijd en energie. Weet je wat, ik kan gewoon precies hetzelfde doen als die persoon! En tadaa, het concept was geboren. Ik noemde het project eerst 'Dubbel zo zinnig', en veranderde de naam op het laatste moment naar 'de Verdubbeldame'.

'De acties die me tot iets aanzetten wat echt heel anders is dan ik gewend ben te doen zijn het meest bijzonder'


Wat is je leukste verdubbeling ooit?
De acties die me tot iets aanzetten wat echt heel anders is dan ik gewend ben te doen zijn het meest bijzonder. Of de acties waarbij ik op pad word gestuurd en met andere mensen in contact kom. Het dagje hulpgoederen sorteren bij Dorcas was een bijzondere ervaring, omdat het echt een inkijkje gaf in een voor mij onbekende wereld. Maar wat ik meestal veel leuker vind dan de actie zelf, zijn de kringen die ontstaan naar aanleiding van een verdubbelverzoek. Ik kan er erg van genieten als andere mensen zich ook aanmelden om aan een verdubbeldaad mee te doen, en mij vervolgens enthousiast over hun ervaringen berichten. En soms steken zij mensen in hun eigen omgeving ook weer aan om ook mee te doen. De meest bijzondere verdubbeldaad was denk ik de Geefmaand November: een maand waarin ik elke dag iets aan een ander moest geven. Maar liefst 50 mensen sloten zich bij die actie aan. Ik had er een aparte blog voor geopend, waar alle deelnemers met elkaar hun ervaringen konden delen (http://geefmaand.blogspot.nl/). Je kunt je voorstellen hoe groot zo'n actie uiteindelijk is: 50 mensen die 30 dagen iets aan een ander geven, betekent 1500 lieve acties in een maand tijd!


Hoe kom je aan ideeën?
Het leuke van het Verdubbeldame-project is: ik hoef zelf nul komma niks aan ideeën te bedenken. Mensen benaderen mij met hun eigen idee, en vragen mij mee te doen. Ik hoef dus alleen maar anderen na te apen. Simpel toch?

Wat zouden we bereiken als heel de wereld hier aan mee gaat doen?
Poeh, ik denk dat we dan een overspannen Verdubbeldame zouden krijgen die 24 uur per dag bezig is haar verdubbeladministratie up-to-date te houden. Grapje. Het zou geweldig zijn als kleine acties van een individuen zich als een olievlek over de wereld zou verspreiden (al klinkt 'olievlek' niet zo milieubewust, maar bij wijze van spreken hè). Misschien zou dat er ook toe leiden dat mensen sneller zelf het initiatief nemen om iets goeds te doen. Vaak denken mensen "ach, het heeft toch geen zin, wat kan ik in mijn eentje nou veranderen," maar als ze er meer vertrouwen in hebben dat hun voorbeeld anderen doet volgen, komen ze misschien sneller in beweging. Maar ik ben niet van plan om internationaal te gaan hoor, ik blijf in het Nederlands schrijven. Ik weet wel dat er mensen in Belgie, Kenia en Servie zijn die af en toe meelezen en meedoen, maar ik heb geen ambities de wereld te veroveren.


Benieuwd naar de verdubbeldaden? Neem een kijkje op haar blog

4 opmerkingen:

  1. Wat klinkt dat goed en positief, het is ook zo motiverend geschreven-heb echt de zin gekregen om de handen in elkaar te slaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een goed project! Ik hoop dat ze nog veel mensen blij maakt!

    BeantwoordenVerwijderen

Dankjewel voor je reactie!