zaterdag 14 september 2013

Challenge: van oud brood naar broodcakejes.


Vandaag was ik een heel leuk bakboek aan het doorbladeren, waar ik een heel leuk recept tegenkwam waar je zoete eetbare kliekjes in kan verwerken. Waaronder voornamelijk oud brood! Hoe ideaal is dat! Er word namelijk veel te veel oud brood weggegooid en met dit recept kan je er een lekkernij van maken. Ik was heel benieuwd of dat zou gaan lukken en ik ben enthousiast aan het bakken gegaan. En of het ook daadwerkelijk een lekkernij was?

Wat heb je nodig:

300 gram (oud) brood.
150 kruidnoten. Dit ingrediënt heb ik zelf niet gebruikt, maar het is maar net wat je zelf wilt :)
4 eetlepels rozijnen of cranberry's. Eèn van deze ingrediënten is onmisbaar, dat maakt je baksel helemaal top!
1 theelepel kaneel.
3 eieren.
1,5 deciliter slagroom.
1,5 deciliter melk.
4 eetlepels bruine suiker.
1 zakje vanillesuiker.

Voor het glazuur:
Dat is ook iets wat je zelf kan bepalen.
Het recept schreef 3 eetlepels sinaasappeljam en 1 eetlepel gembersiroop voor, maar ik heb aardbeienjam gebruikt.

Bereiding:

Zet de oven aan op 180 graden Celsius.
Scheur het brood in stukjes en doe het in een kom. Ik raad je aan om de korsten achterwege te laten.
Breek de kruidnoten en meng ze met de cranberry's/ rozijnen en kaneel door het brood.  Verdeel over de cakevormpjes. Klop de eieren met de suiker tot het mengsel er licht en romig uitziet. Klop dan ook de slagroom en melk er doorheen. Giet het over het brood en laat het even rusten, zodat het kan intrekken. Vak de cakejes 20 à 25 minuten goudbruin. Controleer met een satèprikker of ze gaar zijn. (Als de prikker er zo goed als droog uitkomt zijn ze klaar.) Verwarm de jam in een pannetje en bestrijk de cakejes hiermee.


Hoe smaken ze?

Daar was ik zò benieuwd naar! Nieuwsgierigheid was èèn van de redenen dat ik dit recept ging proberen en ik kon niet wachten tot ze klaar waren. En ik vond ze heerlijk! Vooral met de combinatie van de rozijnen. Zeker voor herhaling vatbaar!


( Recept afkomstig uit ' Maak van de noot een deugd, koken met kruidnoten')

Wat vind jij van dit recept?

11 opmerkingen:

  1. Wauw wat apart, kende het nog niet! Leuk recept om je oude brood op te maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het lijkt mij best wel lekker en zeker het proberen waard. Hier houden we ook regelmatig brood over en we vinden het altijd zonde om het weg te gooien. Wij geven het dus altijd maar aan de eendjes in de vijver dicht bij ons haha.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat lijkt me erg lekker! Handig om op deze manier oud brood te gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben er heel benieuwd naar, ziet er goed uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een goed idee zeg! Lijkt me erg lekker :)

    Liefs
    Antoinet
    www.everydaychic.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat leuk dat je nu je keiharde oude sneetjes brood kunt 'hergebruiken' of jah gebruiken!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oh, handig zo! Heb je nog wat aan oud brood! Ik kende het ook helemaal niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een leuk recept! Handig als je met oud brood zit, weggooien is ook zonde.

    BeantwoordenVerwijderen

Dankjewel voor je reactie!